Met grote nieuwsgierigheid kijk ik naar nieuwe trends in “beauty”. Nieuwsgierig naar welke nieuwe  technologische ontwikkelingen, trends, hypes uitkomen maar ook steeds met de vraag of deze zullen aanslaan bij de veeleisende klant.

 

Veeleisende klant?

En of dat de klant tegenwoordig veeleisend is. Ze verwacht dat het nieuwe wonderproduct dé oplossing is voor hun huidprobleem. Maar niet enkel dit is belangrijk. Het verzorgingsproduct moet ook voldoen aan de hoge verwachtingen qua duurzaamheid, diversiteit én exclusiviteit.

 

acneTrend nummer 1: specifieke acne cosmetica

Vroeger was acné enkel een puberteitservaring, tegenwoordig zijn er ook meer om meer volwassenen die last hebben van acne. De ideale manier voor nichemerken om hierop in te spelen en  om zich op deze manier nog meer te  onderscheiden. Denken we maar aan een onderverdeling in de soort acné zoals actieve acne, onderhuidse acné, schimmelinfecties op de huid.  

Een 2de grote verandering is de aanpassing naar zachte formuleringen. Hier worden de  harde reinigings- en ontvettingsproducten ingeruild voor niet uitdrogende ingrediënten.

En mijn puber? Hierop wordt speels ingesprongen door emojji-achtige stickers om op de acne aan te brengen. Dit zijn hydrocolloïde stickers, deze zorgen voor een vochtig en afsluitende zone die de genezing stimuleert.

 

Trend nummer 2: Het huidmicrobioom verbeteren.

Microbiome huidverzorging is uitgeroepen tot het volgende grote ding. Dit zal over een paar jaar de absolute must-have zijn. Wetenschappers hebben reeds verbazingwekkende ontdekkingen gedaan over het microbioom van de darmen. Daarom onderzoeken ze nu volop de kracht van het microbioom in relatie met de huid.  Zeker te volgen.

 

persoonlijkTrend nummer 3: Technologische personalisatie in de badkamer.

Uit onderzoek (Forrester) blijkt dat 77% van de consumenten specifiek kiest voor een persoonlijke service of ervaring. Enkele voorlopers hierin zijn de huidanalyserende spiegels, DNA cosmetica,..

Maar nu gaan we nog een stapje verder. Wat dacht je van: persoonlijk afgestemde cosmetica die rekening houd met je huidstatus, gezondheid, menstruatiecyclus, stemming en lokale klimaatomstandigheden,…

Hoe werkt het? Je ontvangt jouw persoonlijk afgestemde actieve ingrediënten. Deze meng je in de badkamer tot jouw ideaal verzorgingsproduct. Recent hebben enkele merken hun eerste lancering gedaan. Met lanceringen zoals L’Oréal’s Perso, L’Occitane’s DuoLab en Shiseido’s Optune.

De grote uitdaging voor de producent? Simpel, gebruiksvriendelijk, resultaat én met een aanvaardbaar prijskaartje.

 

Trend nummer 4: Huidverzorging aangepast aan jouw levensstijl.

Specifieke producten gericht op periodieke huidverzorging, op acné ( zie trend 1), beroep, levensstijl of op huidskleur in de plaats van huidtype,… het zijn maar enkel voorbeelden waarmee de kleinere merken zich nog meer kunnen onderscheiden van de grote gevestigde merken.

 

zonnecrèmeTrend nummer 5: Zonnecrème upgraden.

Willen we genieten van de zon, dan weten we dat we moeten smeren. De grote uitdaging is om een zonnecrème als een huidverzorgingsstap te zien in onze dagelijkse verzorgingsroutine. Daarnaast moet ze aangenaam in gebruik zijn. Maar ook duurzaamheidsreferenties zoals oceaanvriendelijke ingrediënten, dierproefvrij, al dan niet een veganistisch merk,…staan nog steeds op de must have lijst bij het aankopen van een zonnecrème.

What’s new? Een UV-A én UV-B  beschermende oogschaduw met SPF30. Of wat dacht je van een SPF45 shampoo-achtig poeder voor de hoofdhuid en het haar?

Voor mij de absolute topper: een  SPF-nevel die aangebracht wordt na de make-up en die van kleur verandert wanneer ze te lang aan UVA- en UVB-stralen word blootgesteld . Zo weet jij wanneer je de nevel opnieuw moet aanbrengen.

 

Auteur: Sofie Dewitte

 

Boek hier jouw online huidanalyse.